Szlifowanie szpachli – jaki papier warto zastosować? Sprawdź jak wykonać ten zabieg

Szlifowanie szpachli - jaki papier warto zastosować? Sprawdź jak wykonać ten zabieg

Przed rozpoczęciem lakierowania bardzo często musimy naprawić ubytki lakiernicze. Pomagają nam w tym szpachlówki, które doskonale łączą się z podkładem i blachą, zabezpieczając strukturę elementu. Po nałożeniu masy szpachlowej trzeba ją jednak umiejętnie obrobić, by móc nałożyć idealną powłokę lakierniczą. Jak się to robi? I który papier ścierny będzie najlepszy do takiego zadania?

Jak najlepiej aplikować szpachlę samochodową?

Większość nowoczesnych szpachli samochodowych została przygotowana na bazie żywic poliestrowych z dodatkiem wypełniaczy mineralnych. Takie połączenie gwarantuje szczelne zabezpieczenie ubytku oraz zazwyczaj zapewnia bezpośrednią przyczepność do stali, stali ocynkowanej i aluminium. Posiada jednak pewną wadę: doskonale chłonie wilgoć. Nałożenie szpachli na blachę elementu wiąże się więc z ryzykiem rozwoju rdzy i powstania defektów lakierniczych.

Aby tego uniknąć, przed nałożeniem szpachli najlepiej zagruntować powierzchnię epoksydowym podkładem antykorozyjnym i następnie zaaplikować zaprawkę. W ten sposób odizolujemy blachę karoserii od szpachli i zapobiegniemy rozwojowi rdzy. Trzeba jednak podkreślić, że cały proces należy przeprowadzić na idealnie czystej powierzchni blachy. Tylko wtedy uzyskamy pożądany efekt.

Jaki papier będzie najlepszy do obróbki szpachli?

Szlifowanie przed nałożeniem szpachli najlepiej przeprowadzić wykorzystując papier o gradacji P80. To produkt do agresywnego cięcia blachy, który pozostawi na niej bardziej wyraziste rysy. Dzięki temu nałożony preparat będzie znacznie lepiej utrzymywał się na powierzchni. Do pracy najlepiej wykorzystać system oscylacyjny, można też przeprowadzić je ręcznie.

Nałożoną i wstępnie utwardzoną szpachlę możemy szlifować wykorzystując papiery w gradacji od P120 do P180. Dzięki nim będziemy mogli zetrzeć nadmiar szpachlówki i wstępnie wyrównać szlifowane miejsce ubytku. Do końcowej obróbki należy zastosować papier P240, z pomocą którego nadamy powierzchni ostateczny kształt. Pracując ręcznie najlepiej zastosować klocek szlifierski, który pozwoli na wygodnie i dokładne wykonanie procesu.

Szlifowanie podkładu – zalecany proces.

Po wygładzeniu szpachli, na obrabiane miejsce nakłada się podkład akrylowy. Tę warstwę również należy przeszlifować, by skutecznie zamaskować miejsce ubytku i zlać je z całą powierzchnią elementu. Proces szlifowania przeprowadzamy po całkowitym wyschnięciu naniesionej powłoki, w przeciwnym razie szlifowanie pozostawi po sobie mało estetyczne ślady.

Podkłady obrabia się w sposób zgrubny i wykończeniowy. Wstępna obróbka pozwala wyrównać warstwę i usunąć jej nadmiar z powierzchni. W kolejnym etapie szlifujemy miejsce ubytku do uzyskania optymalnej faktury. Zalecane jest etapowe szlifowanie podkładu, rozpoczynając od ścierniwa o gradacji P320 i stopniowo przechodząc do papierów ściernych o gradacji P500. Aby uzyskać optymalny efekt, warto zastosować systemy oscylacyjne.