SSR – usuwanie rys. Jak to działa? Podstawowe informacje dotyczące metody

SSR - usuwanie rys. Jak to działa? Podstawowe informacje dotyczące metody

Drobne ubytki lakieru, odpryski, powstałe w wyniku uderzeń ziaren piasku oraz płytsze zarysowania na karoserii wcale nie muszą oznaczać konieczności ponownego lakierowania. Są różne sposoby, aby zamaskować takie wady bez wydawania oszczędności na specjalistyczne usługi. Jedną z wielu technik jest metoda SSR, która zyskuje coraz więcej zwolenników wśród zmotoryzowanych. Na czym ona polega? Czy rzeczywiście jest tak skuteczna? Sprawdzimy to w dzisiejszym artykule…

Na czym polega metoda SSR?

SSR (z ang. Sprayless Scratch Repair) jest systemem szybkiego usuwania uszkodzeń karoserii bez ich ponownego malowania. W skrócie: proces ten polega na wypełnieniu ubytku specjalnym, opatentowanym preparatem, który przypomina lakier. Uszkodzenie jest później polerowane na wysokich obrotach, dzięki temu doskonale zlewa się kolorystycznie z powierzchnią lakieru.

To beznatryskowa metoda, dzięki której można usunąć różnego rodzaju ubytki. Ze względu na wysoką jakość pracy oraz korzystne ceny za wypełnianie zadrapań, to bardzo popularny sposób pozbywania się większych i mniejszych rys. Warto jednak zaznaczyć, że preparaty SSR dostępne są przeważnie dla licencjonowanych warsztatów specjalistycznych. Chcąc więc skorzystać z metody, należy udać się do odpowiedniego fachowca.

Zastosowanie SSR w wielu przypadkach się sprawdzi

Przede wszystkim, to doskonały sposób do pozbycia się mniejszych rys i zadrapań, które nie naruszyły jeszcze dolnej warstwy lakieru. Są one na tyle widoczne, że psują wizualny efekt pojazdu, a dzięki metodzie SSR można je sprawnie usunąć. Również ślady przetarć oraz drobne odpryski, powstałe przez kontakt z piaskiem, można zamaskować.

Skład preparatów SSR umożliwia również krycie większych zarysowań, przebijających całą warstwę naniesionego lakieru. W takim przypadku koszty usługi mogą być nieco wyższe, ze względu na konieczność przeprowadzenia wieloetapowego nakładania substancji i polerowania. Z pewnością jednak jest to tańszy sposób na pozbycie się trudniejszych zarysowań i przebarwień.

A inne metody uzupełniania ubytków lakieru?

Metoda SSR nie jest jedynym sposobem na pozbycie się defektów w strukturze lakieru. Pośród innych metod maskowania zarysowań można wymienić:

  1. Kredki koloryzujące do rys. To narzędzie ułatwiające ukrycie głębokich zarysowań, widocznych z dalekiej odległości. Warto jednak pamiętać, że narzędzie nie usuwa defektów, a jedynie je maskuje. Po określonym czasie farba może zostać wypłukana i odsłonić rysę. Ponadto kredka daje dobry efekt tylko przy oglądaniu pojazdu z większej odległości.
  2. Politura. Jest to preparat w postaci mleczka do maskowania drobnych zarysowań i wyciągania głębi koloru lakieru. To również nie jest trwała metoda usuwania rys, jednak skutecznie je zakrywa. Efekt użycia preparatu jest dobry, choć utrzymuje się zaledwie kilka tygodni.
  3. Polerowanie lakieru z wykorzystaniem specjalnych past. Polega ono na ścieraniu wierzchniej warstwy razem z drobnymi zarysowaniami w jego strukturze. Metoda pozwala całkowicie zlikwidować defekty. Jest to najlepszy sposób do mniejszych ubytków, jednak wymaga odpowiednio dobranych past oraz akcesoriów i sporej ilości czasu na wieloetapowe korygowanie powłoki lakierniczej.