Polerowanie samochodu – jak zrobić to dobrze?
Każdy chce zachować oryginalny wygląd pojazdu na dłużej. Niestety bardzo często, krótko po zakupie dostrzegamy pierwsze defekty w strukturze lakieru. Przyczyn może być kilka – niewłaściwa eksploatacja, błędny sposób czyszczenia, lub po prostu mechaniczne uszkodzenia mogą zaburzać odbijanie światła przez powierzchnię karoserii. Jak temu zaradzić? Przeprowadzając polerowanie! Należy jednak podejść do zadania w prawidłowy sposób…
Polerowanie – kiedy będzie przydatne?
Z biegiem czasu lakier coraz wyraźniej matowieje. Bezbarwna powłoka zabezpieczająca coraz częściej naruszana jest przez mikro zarysowania, drobne uszkodzenia mechaniczne i inne defekty. Często my sami się do tego przyczyniamy, przykładowo poprzez stosowanie szczotek z twardym włosiem podczas mycia pojazdu.
Samo polerowanie najczęściej przeprowadza się w celu odświeżenia wyglądu lakieru. Proces polega na starciu zewnętrznej powłoki do takiego momentu, aż defekty staną się niewidoczne. Szlifowanie przeprowadzone w odpowiedni sposób nie będzie mieć żadnego wpływu na estetykę powłoki, a może znacznie odmłodzić wygląd samochodu. To także proces korygujący, stosowany do ostatecznego wykończenia nowej warstwy lakierniczej.
Dobór odpowiednich past to podstawa…
Najlepiej, gdy polerowanie przeprowadzi doświadczony specjalista. Tylko wtedy będziemy mieć pewność, że zrobi on zadanie bezbłędnie. Jednak wielu posiadaczy samochodów decyduje się na samodzielną korektę lakieru. O czym wówczas warto pamiętać?
Przede wszystkim istotny jest dobór odpowiednich past. Na rynku można znaleźć środki polerskie o zróżnicowanych właściwościach i gradacji ścierniwa. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac, dobrze jest określić kilka parametrów, między innymi:
- aktualny stan lakieru – stopień zarysowania, zmatowienia powierzchni, obecność głębokich ubytków,
- rodzaj planowanej metody polerowania – ręczne lub z wykorzystaniem specjalnych urządzeń,
- wiek powłoki lakierniczej – starsze warstwy mogą wymagać wstępnego czyszczenia z wykorzystaniem grubszego ścierniwa.
Który produkt wykorzystać na zakończenie prac?
Starcie zewnętrznej powłoki to jednak nie wszystko… Istotne jest końcowe polerowanie, które dobrze jest przeprowadzić z profesjonalnym preparatem wykończeniowym. Do tego zadania przyda się lekkościerne mleczko polerskie Surf-ACE P-40 Xtra. To środek, który wspomaga usunąć “hologramy” i ostatnie delikatne zarysowania, mogące zaburzać blask samochodu.
Preparat jest stosunkowo prosty w aplikacji, nakładany bez efektu “tłustości” czy rozmazywania się. To dobre rozwiązanie, zwłaszcza przy obróbce ciemnego lakieru, na którym nawet najdrobniejsze defekty mogą zaburzać estetykę. Preparat świetnie usuwa pozostałości po szlifowaniu z wykorzystaniem materiałów o gradacji od P4000 do P6000. Mleczko ułatwi końcowy etap procesu i oczyści lakier z najdrobniejszych zabrudzeń!