Jakie pady polerskie zastosować podczas polerowania?
Polerowanie karoserii pozwala wydobyć idealny połysk lakieru i poprawić jego wygląd. To zabieg często wykorzystywany w celu odświeżenia starej powłoki lakierniczej. Stosując odpowiednio dobrane gąbki i materiały ścierające można idealnie wygładzić powierzchnię blachy. Które pady warto zastosować?
Gąbki polerskie – podstawowe narzędzie w warsztacie
To elementy wykonane z pianki poliuretanowej. Pady tego typu cechują się odmienną twardością, trwałością, kształtem, średnicą oraz przepustowością powietrza. Gąbki polerski wydziela się na podstawie stopnia ich twardości na produkty:
- twarde – stosowane z agresywnymi pastami polerskimi. To pady przeznaczone do wstępnej obróbki warstwy lakierniczej,
- średniej twardości, które pomagają usunąć defekty o średniej wielkości i wstępnie wykańczają polerowaną powierzchnię,
- miękkie, stosowane podczas prac wykończeniowych.
Gąbki polerskie są bardzo wygodne w użyciu. Produkty umożliwiają kompleksowe wykonanie polerowania, jednak posługując się maszyną polerską z piankowym padem trzeba mieć trochę wprawy. Gąbki szybko się nagrzewają, dlatego przy nieumiejętnym prowadzeniu głowicy na lakierze mogą pojawić się ślady odparzeń i hologramy.
Filce i futra do precyzyjnego wygładzenia powierzchni
Futra polerskie mogą z powodzeniem zastąpić ostre gąbki piankowe. Ich główną zaletą jest duża moc cięcia, przy zachowaniu odpowiedniego poziomu wentylacji. To produkty przeznaczone do wstępnego polerowania powierzchni lakierniczej. Futro z naturalnej wełny znacznie lepiej odprowadza ciepło, choć jednocześnie pozostawia znacznie gorsze wykończenie powłoki niż tradycyjne gąbki.
Filc polerski wykonany jest ze sprasowanej wełny naturalnej. Ten produkt stosuje się przede wszystkim przy pracach wykończeniowych do wydobycia blasku z nielakierowanych metali, tworzyw sztucznych oraz szkła. Z jego pomocą możemy na przykład odświeżyć powierzchnię reflektorów samochodowych. Filce polerskie odznaczają się wysoką ścieralnością, która czasem przy nieumiejętnym prowadzeniu maszyny polerskiej może doprowadzić do przetarcia lakieru.
Wielkość padów również ma znaczenie
Dużą popularnością cieszą się gąbki polerskie o średnicy 150 mm. To podstawowy rozmiar padów, który pasuje do większości urządzeń polerskich. Gąbka o takiej wielkości umożliwi wykonanie korekt na większych i mniejszych elementach karoserii. Do usuwania rys ze zderzaków, słupków drzwi oraz lusterek, przydatne okażą się mniejsze pady o średnicy 80 mm. Z kolei polerowanie aut dostawczych oraz przyczep kempingowych łatwiej wykonać z gąbką o średnicy 180 mm i większą.
Istnieją także 2 sposoby mocowania gąbek w postaci gwintu nakręcanego na śrubę polerki oraz na rzep przyklejany do głowicy maszyny. Pierwsze rozwiązanie zapewnia bezproblemowe prowadzenie pada i nie wymaga zakupu dodatkowego uchwytu tarcz polerskich. Mocowanie na rzep jest wygodniejsze, a poszczególne gąbki o różnej twardości możemy szybko zmieniać w czasie pracy.