Jaka powinna być grubość lakieru na samochodzie?

Jaka powinna być grubość lakieru na samochodzie?

Jaka powinna być grubość lakieru na samochodzie?

Zakup używanego samochodu dla niedoświadczonych osób może być bardzo trudny. Nieuczciwi sprzedawcy wciąż handlują pojazdami, które w normalnych warunkach powinny trafić na złom. Umiejętne zaszpachlowanie ubytków oraz malowanie lakieru może zmylić kupującego i narazić go na późniejsze problemy. Dlatego przed zakupem warto dokładnie sprawdzić karoserię, zwracając uwagę na grubość lakieru. Jak to zrobić?

Jaka jest optymalna grubość lakieru?

W zależności od marki samochodu grubość lakieru może mieścić się w granicach od 80 do 140 mikrometrów. Jeśli w trakcie kontroli używanego samochodu miernik wskaże wartości w tym przedziale, możemy być pewni, że element nie był powtórnie malowany. Nieco niższe wartości grubości lakieru powinniśmy zaobserwować tam, gdzie wymiana elementów jest znacznie utrudniona, a ich uszkodzenie może świadczyć o poważniejszych wypadkach. Mowa tu np. o słupkach, przy których grubość oryginalnego lakieru wynosi około 50 mikrometrów.

Jeśli lakier w tym miejscu będzie miał 150 mikrometrów grubości, możemy zacząć podejrzewać, że element karoserii był ponownie malowany. Wartości powyżej 300 mikrometrów wskazują już na użycie dodatkowej szpachli, co sugeruje znacznie poważniejsze uszkodzenia mechaniczne.

Jakimi urządzeniami sprawdza się grubość lakieru?

Do profesjonalnej kontroli grubości powłoki wykorzystuje się specjalne testery punktowe. Urządzenia mierzą odległość od czujnika do pierwszego kontaktu z metalicznym podłożem, przez co łatwo uzyskujemy w miarę precyzyjną grubość powłoki lakierniczej.

Na rynku dostępne są 2 podstawowe typy mierników lakieru:

  • urządzenia magnetyczne. Ich zaletą jest stosunkowo niska cena oraz duża dokładność. Badanie polega na określeniu siły przyciągania magnetycznej końcówki do blachy samochodu. Na tej podstawie oznaczana jest grubość lakieru w badanym punkcie. Niestety miernik może pokazywać błędne wyniki w przypadku, gdy na powierzchni karoserii znajduje się dużo szpachli,
  • testery elektroniczne, które są znacznie dokładniejsze. Miernik mierzy grubość lakieru na podstawie ultradźwięków, które odbijają się od różnych powierzchni. Urządzenie odznacza się wysoką dokładnością nawet przy nieprecyzyjnym pomiarze, niestety jest znacznie droższe.

Miernik z sondą wbudowaną czy na przewodzie?

Istotnym elementem miernika jest głowica, która może mieć kształt płaski lub kulisty. Pierwszy typ służy do badania prostych powierzchni, a drugi do sprawdzania nieregularnych elementów karoserii. W zależności od umieszczenia głowicy miernika możemy wyróżnić:

  • sondę wbudowaną, która jest niezwykle kompaktowa. Taki miernik służy najczęściej do rutynowego sprawdzenia powierzchni karoserii na łatwo dostępnych elementach (np. masce dachu lub drzwiach),
  • sondę na przewodzie. Najczęściej wykorzystuje się ją w trudno dostępnych miejscach. Urządzenie jest mniej kompaktowe i droższe, jednak pozwala uzyskać znacznie dokładniejsze pomiary.