Jak wykonać naprawy blacharsko – lakiernicze we własnym zakresie?

Jak wykonać naprawy blacharsko – lakiernicze we własnym zakresie?

Z usterkami mechanicznymi lepiej udać się do wyspecjalizowanego warsztatu, który ma odpowiednie narzędzia i doświadczenie ułatwiające wykonanie napraw. Usuwanie defektów lakierniczych może być już znacznie bardziej kosztowne, przez co wielu kierowców szuka alternatywnych rozwiązań. Z niektórymi problemami możemy poradzić sobie sami, choć będzie to wymagało wprawy i odpowiedniej ilości czasu. Jak wykonać drobne naprawy lakiernicze?

Ponowne malowanie elementu nie zawsze się opłaci

Koszty lakierowania elementu karoserii mogą być niekiedy bardzo wysokie. Na cenę procesu wpływa wielkość elementu, rodzaje lakierów i innych preparatów użytych przy naprawie, a także przyczyna powstania uszkodzenia, która po części determinuje zakres podejmowanych prac. Przy dużym stopniu zniszczenia elementu, czasem po prostu nie opłaca się go remontować.

W takim wypadku lepiej poszukać części zamiennych. Rynek używanych elementów jest bardzo rozbudowany, a dzięki rozwojowi możliwości zakupów internetowych wybór jest obecnie znacznie większy. Oczywiście w trakcie poszukiwań elementu karoserii powinniśmy pamiętać o tym, by dobrać taki, który będzie pasował do konkretnego modelu pojazdu. Zamiennik musi być też w lepszym stanie niż obecnie zamontowany, dobrze jest również, gdy został pokryty tym samym lakierem co kolor nadwozia samochodu.

Rysę na lakierze można zamaskować

Każde zarysowanie zaburza idealny połysk warstwy lakierniczej. Na szczęście nie zawsze oznacza to konieczność ponownego lakierowania. Rysy, które nie przebijają powłoki lakieru bazowego można usunąć za pomocą pasty polerskiej. Przed rozpoczęciem działań musimy pamiętać o dokładnym wyczyszczeniu i osuszeniu elementu. Następnie nakładamy pastę i z pomocą gąbki polerujemy powierzchnię lakieru do uzyskania odpowiedniego połysku.

Pojedyncze rysy można usunąć stosując zaprawkę w pędzelku lub pisaki do lakieru. Trzeba jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie tymczasowe, a przy nieumiejętnej aplikacji lub niedopasowaniu koloru do barwy lakieru efekt nie będzie zadowalający. Głębokie rysy wymagają ponownego wypełnienia. W takim wypadku najlepiej przeszlifować papierem ściernym cały element i ponownie nałożyć podkład lakierniczy, który zabezpieczamy później lakierem bezbarwnym.

Jak poradzić sobie z ogniskami rdzy?

Pojedyncze niewielkie ślady korozji możemy zabezpieczyć samodzielnie. Na początku czyścimy uszkodzoną powierzchnię. Następnie musimy nałoży podkład, który zabezpieczy blachę i zapobiegnie powstawaniu rdzawych nalotów w przyszłości. W dalszej kolejności szpachlujemy blachę i przystępujemy do ponownego malowania elementu.

Po wyszlifowaniu blachy może okazać się, że ubytek jest znacznie większy niż nam się początkowo wydawało. Powstałe wgłębienie w strukturze elementu możemy załatać za pomocą szpachli wzmocnionej dodatkiem włókna szklanego. Po jej wyschnięciu przystępujemy do kolejnych etapów prac lakierniczych.