Jak wykonać drobne naprawy lakiernicze? Sprawdź co zrobić, by samochód nie stracił blasku
![jak-wykonać-drobne-naprawy-lakiernicze-sprawdź-co-zrobić-by-samochód-nie-stracił-blasku Jak wykonać drobne naprawy lakiernicze? Sprawdź co zrobić, by samochód nie stracił blasku](https://m-st.com.pl/wp-content/uploads/2022/12/jak-wykonać-drobne-naprawy-lakiernicze-sprawdź-co-zrobić-by-samochód-nie-stracił-blasku-1024x498.jpg)
Gdy kupujemy samochód, bardzo często wybieramy go przez pryzmat wyglądu zewnętrznego. Oczywiście liczy się stan techniczny pojazdu, jednak to na efekt wizualny zwracamy pierwszą uwagę. A z biegiem czasu, na karoserii pojazdu szybko pojawiają się pierwsze defekty, które utrudnią późniejszą sprzedaż. Jak sobie z nimi poradzić?
Na których elementach lakier psuje się najczęściej?
Uszkodzenia struktury lakierniczej bardzo często spotykane są w miejscach silnie narażonych na uderzenia drobin kurzu lub pyłu. Bardzo często defekty pojawiają się więc w okolicach błotników, na drzwiach samochodu, zderzaku czy reflektorach. To jednocześnie miejsca szczególnie narażone na działanie wilgoci lub soli drogowej, która może przyczyniać się do uszkodzenia powłoki lakierniczej i rozwoju korozji.
Co prawda pojedyncze mikro zarysowania nie zaburzą estetyki pojazdu, jednak w trakcie eksploatacji będzie pojawiać się ich coraz więcej. Przy dłuższym czasie obserwujemy niemal całkowite zmatowienie powierzchni, która nieco zmienia swoją barwę. Ten problem pojawia się zarówno na elementach plastikowych jak i metalowych. W obu przypadkach da się go usunąć, stosując powtórne malowanie.
Jak postępować z częściami plastikowymi?
Do lakierowania takich elementów najlepiej wykorzystać materiały dedykowane od jednego producenta. W ten sposób unikniemy niekorzystnych reakcji chemicznych, które mogą wystąpić na styku poszczególnych warstw podkładów, bazy, lub wypełniaczy. Podczas malowania plastikowego zderzaka, ważne będzie uzyskanie odpowiedniej przyczepności, elastyczności i odporności na odkształcenia przygotowanej powłoki.
Sam proces jest bardzo podobny do lakierowania blachy. Na początku należy dokładnie umyć element wodą z dodatkiem detergentu, osuszyć i odtłuścić powierzchnię. Dobrym sposobem na pozbycie się zabrudzeń będzie zastosowanie zmywacza antysilikonowego. W dalszej kolejności należy zmatować powierzchnię, wyrównać drobne uszkodzenia szpachlówką i ponownie przeszlifować. Po usunięciu pyłu za pomocą sprężonego powietrza trzeba przemyć powierzchnię zmywaczem i można nakładać po kolei:
- aktywator adhezji, czyli warstwę zwiększającą przyczepność,
- podkład akrylowy,
- powłokę bazową oraz lakier bezbarwny.
Ponowne lakierowanie elementu – czy to się opłaca?
Jeśli przykładowo powierzchnia błotnika jest bardzo zniszczona, można poddać go ponownemu lakierowaniu. Choć jest to dość kosztowny proces, w niektórych przypadkach może znacznie zwiększyć faktyczną wartość samochodu.
Trzeba jednak pamiętać o właściwym dopasowaniu koloru lakieru do pojazdu. Na początku warto ustalić kod lakieru i wykorzystać odpowiednią recepturę koloru do ponownego lakierowania. Odmalowany, błyszczący element będzie wyróżniał się od reszty pojazdu, dlatego często stosuje się dodatkowo polerowanie całej karoserii.