Jak aplikować matowy lakier samochodowy z efektem specjalnym? Przygotuj pojazd w oryginalnym stylu!

Jak aplikować matowy lakier samochodowy z efektem specjalnym? Przygotuj pojazd w oryginalnym stylu!

Choć wśród pojazdów powszechnie króluje moda na idealnie błyszczący lakier, wielu producentów, jak i posiadaczy aut stawia na matowe pokrycie karoserii. Dzięki takiemu rozwiązaniu można uzyskać niepowtarzalny efekt, pomimo faktu, iż samochód nie ma standardowego blasku. Matowe lakiery przygotowuje się jednak w nieco inny sposób. Choć do jego wykonania potrzebne są akcesoria stosowane do standardowego pokrycia powierzchni, sam proces nieznacznie się od niego różni…

Dlaczego warto stworzyć matowy efekt specjalny?

Taki lakier może być świetną formą pokrycia karoserii, a przy tym prezentować pojazd w oryginalnym stylu. Ten sposób dekoracji samochodów stosowany był od lat 40. Wtedy to narodził się hot rodding, będący jedną z ekstremalnych odmian tuningu. Zakładała ona przeróbkę pojazdu poprzez usunięcie zbędnych elementów i obniżenie jego masy. Przy tego typu konstrukcjach idealnie sprawdzały się matowe elementy karoserii, które podkreślały jego charakter.

Obecnie matowy lakier zyskuje coraz większą popularność także wśród właścicieli nowoczesnych pojazdów. Stosując bezbarwne powłoki o różnym stopniu połysku można manipulować matowym efektem i stworzyć unikalną barwną kompozycję na karoserii.

Proces lakierowania od początku…

Przygotowanie matowego lakieru w nieznacznym stopniu różni się od wykonania warstwy metalizowanej czy akrylowej z odpowiednim połyskiem. W tym wypadku powłoka składa się zwykle z czterech części, których grubość mieści się w przedziale 80-120 mikronów.

W pierwszej kolejności na powierzchnię blachy nakładany jest specjalny wypełniacz oraz podkład. Ich zadaniem jest wygładzenie i zabezpieczenie ubytków. Materiały te dodatkowo zabezpieczają powierzchnię przed korozją.

Następnym etapem jest nałożenie bazowego lakieru, który nadaje właściwy odcień karoserii. Po jego wyschnięciu nakłada się lakier bezbarwny, czyli tzw. klar. Ta warstwa klaru, w przypadku lakierów z efektem specjalnym, powinna być dobarwiona odpowiednim pigmentem. Ostatnią warstwą jest powłoka złożona z klaru oraz specjalnej pasty matującej, która nadaje ostateczny efekt matu.

Polerowanie na błysk? Nie przy matowym lakierze…

Końcowym etapem standardowego lakierowania jest szlifowanie i polerowanie powierzchni pojazdu. W przypadku jednak matowego odcienia barwy, należy zwrócić szczególną uwagę na zachowanie czystości podczas aplikacji. Warto szczególnie zwrócić na to uwagę, ze względu na brak możliwości zastosowania standardowego procesu polerskiego.

W przypadku lakieru matowego efekt wizualny powodują cząstki wosków i krzemionki zawarte w ostatniej, zewnętrznej powłoce pojazdu. Nie ma więc konieczności dokładnego polerowania przygotowanej powłoki, dodatkowo nadmierne czyszczenie powierzchni może spowodować usunięcie zewnętrznej warstwy lakieru i utratę efektu matu.