Czy podkład epoksydowy można kłaść na rdzę? A może zastosować produkt typu Wash Primer?
Bez odpowiedniego zabezpieczenia powierzchnia blachy szybko uległaby utlenieniu. Ze rdzawymi nalotami bardzo często mamy po uszkodzeniu lakieru, gdy przez pęknięcia w powłoce woda i powietrze przedostają się do wewnętrznych struktur blachy. Czy w takim wypadku możemy stosować podkłady epoksydowe? W jaki sposób naprawić element karoserii?
Nakładanie podkładu na rdzę niewiele wniesie
Zniszczona przez rdzę blacha może być bardzo osłabiona. Nałożenie na taką blachę podkładu bez wcześniejszego oczyszczenia śladów korozji będzie błędem, ponieważ funkcją preparatu jest izolowanie powierzchni, a nie zapobieganie utlenianiu. Dlatego przed rozpoczęciem prac naprawczych, powinniśmy usunąć ślady rdzy z blachy. Jeżeli proces utleniania dopiero się rozpoczął, wystarczy przetrzeć powierzchnię elementu szczotką drucianą lub papierem ściernym.
Gdy proces korozji jest bardziej zaawansowany i zauważymy luźno połączone płaty rdzy na powierzchni elementu, musimy zastosować inne metody. Piaskowanie pomoże usunąć poważniejsze ślady korozji. Do czyszczenia niewielkich powierzchni skorodowanych możemy wykorzystać specjalne pistolety pneumatyczne do piaskowania z odzyskiem piasku kwarcowego. Po oczyszczeniu warto uzupełnić ubytki szpachlą i przeszlifować powierzchnię.
Kiedy zastosować produkt typu Wash Primer?
Z pomocą tego typu preparatu łatwo zabezpieczyć ubytki korozyjne położone na stosunkowo małej powierzchni. To produkt, który tworzy na oczyszczonej powłoce metalu pasywną warstwę o niewielkiej grubości rzędu kilkunastu mikronów. Powłoka stanowi doskonałą barierę ochroną, a kwaśny charakter gruntu uchroni blachę przed dalszym rozwojem korozji.
Wash Primer zawiera pochodne kwasu fosforowego, dlatego nie można nakładać na taką powłokę szpachli. Ten grunt służy do zabezpieczania gładkich i równych powierzchni. Podkładu typu Wash Primer nie powinniśmy stosować na elementach karoserii z widocznymi fragmentami poszycia metodą spawania, lutospawania lub fragmentach prostowanej blachy.
Podkład epoksydowy również zabezpieczy blachę
To doskonały izolator powierzchni metalu. Żywica epoksydowa w połączeniu z wypełniaczami i substancjami pełniącymi rolę inhibitorów antykorozyjnych stanowi doskonałą ochronę przed rozwojem rdzy na karoserii. Zastosowanie podkładu epoksydowego może wydłużyć czas przygotowania powłoki lakierniczej, ponieważ warstwa wymaga odpowiedniego wysuszenia i szlifowania przed nakładaniem kolejnych powłok. Zastosowanie tego typu podkładu zapewni jednak szczelne zabezpieczenie blachy przed nakładaniem lakieru.
Preparat można nakładać przy renowacji bardzo zniszczonych powłok lakierniczych, po odpowiednim oczyszczeniu i uzupełnieniu ubytków. Podkład epoksydowy stosowany jest zarówno przy naprawach lakierniczych młodych samochodów, jak i pracach konserwacyjnych na pojazdach zabytkowych. W starych samochodach pomaga odtworzyć silnie skorodowane elementy karoserii, takie jak progi, części płyty podłogowej czy drzwi.