Cieniowanie elementów karoserii – na czym polega i kiedy jest stosowane?

Cieniowanie elementów karoserii - na czym polega i kiedy jest stosowane?

Uszkodzenie powłoki lakierniczej na pojedynczym elemencie może generować spore koszty naprawy. Ponowne malowanie części wiąże się z wydatkiem nawet kilku tysięcy złotych. Trzeba przy tym wiedzieć, że nawet perfekcyjnie dobrany odcień lakieru może różnić się od powłoki na karoserii. Cieniowanie lakieru pomaga jednak zminimalizować ten niekorzystny efekt. Na czym  ono polega?

Cieniowanie lakieru – co to oznacza?

W lakiernictwie pod tym pojęciem kryje się dość skomplikowany proces ujednolicania odcienia lakieru malowanego miejsca z całą powłoką karoserii. Z koniecznością cieniowania spotykamy się najczęściej przy renowacji pojedynczych części poszycia zewnętrznego, np. błotników przednich, drzwi samochodu, czy zderzaków. Cieniowanie ma pomóc w dopasowaniu odcienia barwy nowo nakładanej powłoki lakieru z pozostałymi elementami karoserii. Poprzez umiejętne nałożenie warstwy bazowej w miejscu uszkodzenia oraz jego otoczeniu, da się stworzyć iluzję jednolitego koloru, przez co minimalizuje się ryzyko dostrzeżenia niedopasowania odcienia barwy przez obserwatora. Proces polega na optycznym wygubieniu różnicy między nowo tworzoną powłoką w miejscu uszkodzenia a starym lakierem karoserii otaczających elementów.

Podstawowe techniki cieniowania stosowane przez specjalistów

Gdy uszkodzenie lakieru znajduje się na skraju elementu i lakiernik ma dostateczną ilość miejsca na wycieniowanie, proces może być mniej skomplikowany. W takim wypadku cieniowanie wykonuje się w obrębie jednego elementu poprzez umiejętne nałożenie kilku warstw lakieru bazowego. Cieniowanie z wejściem na sąsiadujący element w systemie bazowym wykonywane jest w przypadku, gdy:

  • obszar naprawy jest dość spory, lub różnica kolorystyczna między nowym lakierem a starym jest bardzo duża,
  • wymagane jest ponowne lakierowanie całego elementu,
  • uszkodzenie znajduje się blisko granicy z sąsiadującym elementem.

Przy 3-warstwowym systemie bazowym najczęściej przeprowadza się cieniowanie sąsiadujących elementów. W takim wypadku uzyskanie właściwego odcienia barwy zależy od koloru pierwszej warstwy kryjącej bazy oraz ilości i grubości drugiej warstwy bazy z efektem. Przed rozpoczęciem lakierowania często wymagane jest wykonanie kilku próbnych natrysków, dzięki którym lakiernik dobierze najlepsze dopasowanie wariantu kolorystycznego.

Trudny, czy łatwy proces?

Cieniowanie koloru malowanego elementu i jego dopasowanie do pozostałej części karoserii może być wymagającym zadaniem. Wiele zależy od skali ubytku, jego usytuowania oraz intensywności pierwotnego koloru i dopasowania odpowiedniego odcienia. Różnice w kolorze będą najbardziej widoczne na licujących ze sobą powierzchniach występujących w pionowej płaszczyźnie. Dlatego spore trudności mogą mieć lakiernicy korygujący defekty na połączeniach błotnika przedniego z drzwiami, drzwi przednich i tylnych oraz drzwi tylnych i błotnika tylnego.

Kluczowe znaczenie ma w tym przypadku precyzja i właściwy dobór odcienia koloru. Przed przystąpieniem do prac lakiernik musi ocenić barwę pod różnymi kątami, oraz uwzględnić zmiany odcienia przy odpowiednim źródle światła. Spore znaczenie ma także przygotowanie strefy cieniowania, które zwykle przeprowadza się kilkuetapowo.