Jak wykonać drobne naprawy lakiernicze? Sprawdź co zrobić, by samochód nie stracił blasku
Gdy kupujemy samochód, bardzo często wybieramy go przez pryzmat wyglądu zewnętrznego. Oczywiście liczy się stan techniczny pojazdu, jednak to na efekt wizualny zwracamy pierwszą uwagę. A z biegiem czasu, na karoserii pojazdu szybko pojawiają się pierwsze defekty, które utrudnią późniejszą sprzedaż. Jak sobie z nimi poradzić?
Na których elementach lakier psuje się najczęściej?
Uszkodzenia struktury lakierniczej bardzo często spotykane są w miejscach silnie narażonych na uderzenia drobin kurzu lub pyłu. Bardzo często defekty pojawiają się więc w okolicach błotników, na drzwiach samochodu, zderzaku czy reflektorach. To jednocześnie miejsca szczególnie narażone na działanie wilgoci lub soli drogowej, która może przyczyniać się do uszkodzenia powłoki lakierniczej i rozwoju korozji.
Co prawda pojedyncze mikro zarysowania nie zaburzą estetyki pojazdu, jednak w trakcie eksploatacji będzie pojawiać się ich coraz więcej. Przy dłuższym czasie obserwujemy niemal całkowite zmatowienie powierzchni, która nieco zmienia swoją barwę. Ten problem pojawia się zarówno na elementach plastikowych jak i metalowych. W obu przypadkach da się go usunąć, stosując powtórne malowanie.
Jak postępować z częściami plastikowymi?
Do lakierowania takich elementów najlepiej wykorzystać materiały dedykowane od jednego producenta. W ten sposób unikniemy niekorzystnych reakcji chemicznych, które mogą wystąpić na styku poszczególnych warstw podkładów, bazy, lub wypełniaczy. Podczas malowania plastikowego zderzaka, ważne będzie uzyskanie odpowiedniej przyczepności, elastyczności i odporności na odkształcenia przygotowanej powłoki.
Sam proces jest bardzo podobny do lakierowania blachy. Na początku należy dokładnie umyć element wodą z dodatkiem detergentu, osuszyć i odtłuścić powierzchnię. Dobrym sposobem na pozbycie się zabrudzeń będzie zastosowanie zmywacza antysilikonowego. W dalszej kolejności należy zmatować powierzchnię, wyrównać drobne uszkodzenia szpachlówką i ponownie przeszlifować. Po usunięciu pyłu za pomocą sprężonego powietrza trzeba przemyć powierzchnię zmywaczem i można nakładać po kolei:
- aktywator adhezji, czyli warstwę zwiększającą przyczepność,
- podkład akrylowy,
- powłokę bazową oraz lakier bezbarwny.
Ponowne lakierowanie elementu – czy to się opłaca?
Jeśli przykładowo powierzchnia błotnika jest bardzo zniszczona, można poddać go ponownemu lakierowaniu. Choć jest to dość kosztowny proces, w niektórych przypadkach może znacznie zwiększyć faktyczną wartość samochodu.
Trzeba jednak pamiętać o właściwym dopasowaniu koloru lakieru do pojazdu. Na początku warto ustalić kod lakieru i wykorzystać odpowiednią recepturę koloru do ponownego lakierowania. Odmalowany, błyszczący element będzie wyróżniał się od reszty pojazdu, dlatego często stosuje się dodatkowo polerowanie całej karoserii.