Jak wygląda proces dobierania koloru lakieru samochodowego? Jak poprawnie się go dobiera?

obi-onyeador-aZKJEvydrNM-unsplash (1)

Lakier to jeden z ważniejszych czynników decydujących o atrakcyjności samochodu. Rozkoszujemy się widokiem idealnie równomiernej tafli koloru naszej karoserii, bo w końcu ta barwa nam się tak spodobała. Jednak życie pisze różne scenariusze i czasem, nawet niezależnie od nas, pojawi się rysa bądź, co gorsza, w skutek wypadku drogowego część pojazdu będzie do poprawek blacharskich. Jak wygląda w takim razie proces doboru idealnie pasującego lakieru?

Oznaczenia to nie wszystko

Jednym z pierwszych kroków, jakie powinniśmy podjąć, to spojrzenie na symbol farby, której producent użył przy malowaniu karoserii naszego pojazdu. Zazwyczaj taka informacja w postaci tabliczki znamionowej znajduje się pod maską, jeśli jej tam nie ma, zawsze można spróbować poszukać na stronie internetowej marki. Niektóre modele są lakierowane mieszaniną dwóch barwników, co również warto zapamiętać, aby uzyskać upragniony efekt.

Mogłoby się wydawać, że wtedy mamy problem z głowy. Niestety, niekoniecznie! To ze względu, że na karoserię przez miesiące, lata bądź nawet dekady działają różne warunki atmosferyczne. Wypalany słońcem, narażony na sól, deszcz czy mróz, kolor ulegał zmianie i matowiał. Różnica pomiędzy nowym, oryginalnym barwnikiem, a obecnym stanem blachy jest tym bardziej widoczna, im starsze jest auto. Dlatego właśnie warto samemu ocenić nadwozie, ale nie w zamkniętym garażu ze sztucznym oświetleniem, najlepiej jest to zrobić również w słońcu! Różne rodzaje barwników reagują w inny sposób na światło. W przypadku lakieru perłowego czy metalicznego, kąt padania światła zmienia delikatnie percepcję, co również warto mieć na uwadze. Z tymi wszystkimi informacjami i obserwacjami, możemy w końcu udać się po nasz lakier do profesjonalistów.

Mamy farbę, ale co dalej?

Jeśli już udało nam się zakupić upragniony produkt, możemy zabrać się za działania naprawcze. Bardzo ważnym krokiem jest przeprowadzenie oprysku próbnego. Chcemy mieć pewność, że barwa będzie dostatecznie zbliżona odcienia nadwozia. Najmniej pożądanym efektem byłby w tej sytuacji widoczny kontrast, który na pierwszy rzut oka informowałby wszystkich, że coś poszło nie tak z naszym malowaniem. Bardzo istotne będzie zapamiętanie, jakie warunki towarzyszyły próbnemu lakierowaniu, gdyż w przypadku zadowalającego rezultatu, musimy mieć pewność, że powtórzmy wszystko w dokładnie takim samym porządku, jak w przeprowadzonej próbie. Przydatną metodą poprawiania koloru nawierzchni jest również zastosowanie metody cieniowania, która będzie niwelowała ewentualną różnicę pomiędzy tym nowym, a bazowym. Najważniejsze, że znowu będziemy mogli cieszyć się piękną barwą naszego pojazdu!